Wat zijn de rechten van kinderen? Voorlichting vanuit Kinderombudsman Rotterdam

Welke rechten hebben kinderen in Nederland?  In het project dat we doen voor de Kinderombudsman Rotterdam geeft kinderombudsman Anne Mieke Zwaneveld iedere maand een toelichting op een kinderrecht. Doel Het doel is om kinderen van 7 tot en met 12 jaar  te laten kennismaken met de Kinderombudsman Rotterdam en tweerichtingsverkeer tussen kinderen en de…

Wat kunnen kinderen aan brandveiligheid doen? Campagne Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

Wat kunnen kinderen aan brandveiligheid doen? In de campagne die we maken voor Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond gaan kinderen samen met een vader of moeder die bij de brandweer werkt op pad. Ze laten samen onveilige situaties zien en vertellen ze wat je kan doen om de situatie te veilig te maken….

Met kinderen in gesprek over… vrijwilligerswerk

Wij spreken maandelijks heel veel kinderen, ook over onderwerpen als NLDoet en vrijwilligerswerk. Lindsay (12) beperkt het doen van vrijwilligerswerk niet tot één dag per jaar. Lindsay (12) vindt het leuk om vrijwilligerswerk te doen. Ze helpt iedere week in een centrum voor jonge gehandicapten. ‘Mijn moeder Milaine werkt al…

Kinderen geven het beste advies

Na het schrijven en het vormgeven van de tekst ben je nog niet klaar. Het is belangrijk om altijd te blijven optimaliseren. Blijf constant feedback van de doelgroep vragen om je teksten voor kinderen steeds weer te verbeteren. Individuele feedback vragen aan kinderen Houd onderstaande punten in gedachten als je…

Een foto kan meer zeggen dan 1.000 woorden

Gebruik foto’s, illustraties en andere visuele hulpmiddelen om de tekst te verduidelijken of te versterken. Zorg dat er een verband is tussen de tekst en de afbeeldingen.  Gebruik geen afbeeldingen die weinig tot niets te maken hebben met de tekst, dit creëert verwarring. Zorg ervoor dat wat er op de…

Doe je aannames?

Als het gaat om schrijven voor kinderen, dan zijn er twee aannames waarvan het goed zou zijn als je ze zou vermijden. 1. Kinderen zijn bekend met metaforen waarvan de betekenis voor volwassenen duidelijk is. 2. Kinderen halen dezelfde betekenis uit de tekst die een volwassene uit de tekst haalt….

Woorden die verduidelijken en woorden die verwarren

Probeer je altijd voor te stellen wat de aandacht trekt van de kinderen waarvoor je schrijft. Koppen en tussenkoppen waarin woorden voor komen die gerelateerd zijn aan ‘poep’, ‘plas’ en ‘verkering’, worden in Jong010 bijvoorbeeld het beste gelezen. Met dat soort dingen houden we rekening. Als je op het punt…

Structuur geheimen: denk terug aan je schooltijd

Ik heb in de laatste blogs veel informatie gedeeld over het effectief schrijven voor kinderen. Geleidelijk wordt die informatie steeds gedetailleerder. In deze blog neem ik je graag mee naar vroeger. Niet een week geleden, niet een maand geleden. Maar ik neem je mee naar je schooltijd. Ik wil je…

Loslaten om contact te kunnen maken

Voordat je voor kinderen een tekst gaat schrijven, moet je – logisch – eerst informatie verzamelen over het onderwerp waarover je schrijft. Informatie verzamelen doe je in 2 stappen. Stap 1: je verzamelt algemene informatie en maakt een opsomming van de belangrijkste punten die volgens jou aan de orde moeten…

Leesgedrag: hoe kinderen je tekst lezen

Wat gebeurt er als kinderen een tekst lezen die jij hebt geschreven? Wat als die tekst complex is? Op school leren kinderen verschillende manieren om de betekenis van woorden, zinnen en de globale tekst te achterhalen. Hieronder vind je 4 van de 6 strategieën (de andere 2 lees je in het boek…