Wat gebeurt er als kinderen een tekst lezen die jij hebt geschreven? Wat als die tekst complex is?

Op school leren kinderen verschillende manieren om de betekenis van woorden, zinnen en de globale tekst te achterhalen. Hieronder vind je 4 van de 6 strategieën (de andere 2 lees je in het boek ‘Versimpel je taal, niet je boodschap’) die kinderen gebruiken. Houd deze in gedachten en gebruik het tijdens het schrijven van je tekst. Dan ben je goed op weg om te schrijven op een manier die voor kinderen makkelijk leest en maak je de boodschap die je wilt overbrengen begrijpelijk voor kinderen.

6. Foto met citaat blog 6

Zoeken en scannen
Het eerste wat kinderen doen, is de tekst globaal bekijken en dan de tekst scannend lezen. Ze lezen de titel, de eerste zin en bekijken foto’s, afbeeldingen en illustraties om te voorspellen waar een tekst over gaat. Ook kijken ze naar andere opvallende elementen, zoals citaten en tekstkaders.

Vooruit denken
Kinderen lezen en denken vooruit over vragen die ze beantwoord willen zien en waar de rest van de inhoud over zou kunnen gaan. Daarna proberen ze uit te vogelen wat de betekenis is van samengestelde woorden is en leggen ze verbanden tussen zinnen en alinea’s, zodat er een duidelijk verhaal ontstaat. Tijdens het lezen focussen ze zich dus op het vinden van antwoorden.

Begrijpen
Als kinderen de tekst hebben gescand en zichzelf vragen hebben gesteld over de tekst, dan controleren ze vervolgens of ze de complete tekst begrijpen. Ze herlezen de tekst, zoeken antwoorden en vatten de tekst in gedachten samen in een paar woorden of zinnen.

Reflecteren
Kinderen kijken na het lezen terug en denken na over hoe de tekst in hun belevingswereld past. Daardoor zijn ze in staat om aan iemand anders uit te leggen wat ze hebben gelezen en kunnen ze beslissen of ze meer willen weten of na het lezen in actie willen komen.

Deze laatste stap is het belangrijkst: de aandacht van kinderen trekken zodat ze iets met de informatie in de tekst gaan doen!

Wil je weten hoe dat moet? In mijn boek ‘Versimpel je taal, niet je boodschap’, vind je het antwoord. Koop hier het boek en je ontvangt de digitale versie direct in je inbox.

Volgende keer: Loslaten om echt contact te kunnen maken

———-
Denk Jong is hét bureau dat jou als bedrijf, organisatie of professional
inzicht geeft in hoe je succesvol kunt zijn op het gebied van:
• kindercommunicatie
• kindermarketing
• kinderparticipatie
• onderzoek onder kinderen
• teksten voor kinderen
• educatieve projecten voor kinderen
• media voor kinderen

Denk Jong legt je stap voor stap uit wat je moet doen om kinderen succesvol
te begrijpen, betrekken en bereiken.

Kijk op de pagina GRATIS voor tips, adviezen, richtlijnen en andere informatie voor als je doelgroep kinderen van 7 tot en met 12 jaar is.
———-

Groetjes!

Angelique van Tilburg
& Suzanne Huig

Comments are closed.