fbpx

 

Ik interviewde voor een redactiepagina in Jong010 Nadine (8) over haar hobby.

Voorafgaand aan de interviewafspraak sprak ik de vader van Nadine en de jeugdbegeleidster die Nadine lesgeeft in haar hobby. Ze gaven aan dat ik welkom was bij één van de lessen. Nadine vond het volgens hen leuk om me te spreken en me over haar hobby te vertellen.

Ik woonde een les bij om Nadine daar te spreken.

Het levert vaak de leukste en beste verhalen op als je met een kind afspreekt in de omgeving die voor het kind bekend is en aansluit bij het onderwerp waarover het gesprek zal gaan.

Ik stelde me aan Nadine voor. Het viel me op dat ze geen contact met me maakte. Ze negeerde me. Ik vroeg haar of ik haar wat vragen mocht stellen. Ze gaf aan dat ze liever de opdracht maakte en met de groep meedeed.

Ik had deze reactie niet verwacht, omdat haar vader en de jeugdbegeleidster hadden aangegeven dat Nadine het leuk vond om me te spreken.

Ik vroeg Nadine om even met me mee te lopen naar de gang. Daar was het rustig.

Ze gaf ook toen ik haar onder vier ogen sprak korte antwoorden. Het kwam op mij over alsof ze eigenlijk niet wilde. Ik deelde met haar wat ik dacht.

Ze vertelde: “Ik ben pasgeleden naar een nieuwe school gegaan, omdat ik op mijn oude school werd gepest. Ik ben bang dat de kinderen uit mijn oude klas me uitlachen als ze me in de kinderkrant zien. Ik vind het leuk om in de krant te komen, maar ik vind het ook heel spannend.”

Ik vroeg wat ik voor haar kon doen zodat ze het minder spannend vond. Ze wilde graag weten wat er precies ging gebeuren en hoe het artikel in de krant zou komen. Ik vertelde haar dat ze alle foto’s mocht zien en de tekst mocht lezen voordat het in Jong010 kwam. Ik zou niets publiceren als zij het niet goed zou vinden.

Nadat we het samen hadden gehad over de reden waarom ze het spannend vond, had ik contact met Nadine. Ze vertelde over haar hobby. Ik legde de fotograaf van Jong010 die mee was uit wat Nadine me had verteld. Hij pakte dat super op door extra met Nadine te overleggen en de foto’s die hij maakte tussentijds aan haar te laten zien.

Uiteindelijk was het resultaat een hele pagina in Jong010.

Achteraf belde de vader van Nadine me. Nadine had gevraagd om een stapel van 30 Jong010-tjes om uit te delen. Ze was trots en ze wilde de pagina graag aan haar klasgenootjes en de juffen en meesters op haar nieuwe school laten zien.

 

 

Comments are closed.