Angelique en Suzanne van Denk Jong

 

Angelique en Suzanne zetten zich met Denk Jong in voor professionals die zich richten op de doelgroep kinderen van 7 tot en met 12 jaar of zich op deze doelgroep willen gaan richten. Ze adviseren en trainen bedrijven, organisaties, zelfstandigen en studenten die meer willen op het gebied van kindercommunicatie, kindermarketing, kinderparticipatie, onderzoek onder kinderen, educatieve projecten voor kinderen en media voor kinderen.

Denk Jong vindt het belangrijk dat volwassenen kinderen serieus nemen en dat zij naar kinderen luisteren. Angelique en Suzanne maken volwassenen bewust van de manier waarop ze (beroepsmatig) met kinderen communiceren. Ze laten aan de hand van 5 stappen zien hoe je succesvol met kinderen kunt communiceren en hoe je dit voor jouw doelen kunt inzetten. Met een beter resultaat voor zowel jou als voor de kinderen die je doelgroep zijn.

 

Angelique van Tilburg

dsc_2464-2lowres

Angelique (1984) werkt met en voor kinderen sinds 2007. Ze begon als leraar op een Thaise basisschool en op een basisschool voor Birmese vluchtelingen in de stad Ranong. Terug in Nederland startte ze in 2008 met lesgeven in journalistiek, waarbij ze kinderen hielp met het maken van magazines en schoolkranten over onderwerpen die kinderen zelf belangrijk vonden. Daarnaast studeerde ze Communicatie en deed ze de master Media & Journalistiek. Ook werkte ze als vrijwilliger voor De Kindertelefoon, de hulplijn waar kinderen via telefoon of chat gratis en anoniem contact mee kunnen opnemen. Ze communiceerde daar op een heel persoonlijk niveau met kinderen. “Bij De Kindertelefoon leerde ik belangrijke vaardigheden om echt contact met kinderen te kunnen maken. Ik won hun vertrouwen waardoor ze zich naar me openstelden, soms in zeer moeilijke omstandigheden. Kinderen deelden via de telefoon en chat vaak hun échte gedachten en gevoelens.”

In 2009 leidde dit, samen met haar ervaring als zelfstandig journalist voor kranten en tijdschriften, tot het idee om een gratis lokale krant voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar op te richten. In 2010 kwam de eerste Jong010 uit. Deze werd toen verspreid op 5 basisscholen in Rotterdam in een oplage van maandelijks 1.250 exemplaren. Jong010 werd binnen een aantal jaar een stedelijk succes. Ook organisaties die kinderen wat waardevols te bieden hebben, konden via Jong010 direct met kinderen communiceren. In 2015 steeg de oplage tot maandelijks 40.000 waardoor de krant nu alle kinderen in Rotterdam bereikt. Angelique werkt er aan om Jong010 uit te breiden naar andere steden en regio’s in Nederland.

In 2015 lanceerde Angelique Denk Jong Marketing. met Denk Jong Marketing zette ze haar unieke kennis en ervaring over wat kinderen aanspreekt in om bedrijven en organisaties te helpen met het schrijven van teksten voor kinderen. Haar boek, dat in 2015 is verschenen, is voor professionals die teksten schrijven voor kinderen een uitgebreid, maar toch eenvoudig te gebruiken, naslagwerk. Bestel hier je exemplaar van het boek ‘Versimpel je taal, niet je boodschap’.

 

Suzanne Huig

dsc_2441-2lowres

Suzanne (1991) werkt sinds 2009 met kinderen. Ze begon als begeleider van leerlingen met een beperking, handicap of chronische ziekte. En maakte met basisschoolleerlingen schoolkranten en radio- en televisie-items. De eerlijkheid, denkwijze en nieuwsgierigheid van kinderen sprak haar erg aan. Daardoor is ze zich verder gaan ontwikkelen in het werken met en voor kinderen.

Suzanne studeerde in 2012 af als televisiejournalist. Tijdens haar studie liep ze stage bij Kidsweek en het Jeugdjournaal. Ze heeft tijdens haar afstuderen het televisieprogramma ‘Wat vindt de klas?’ ontwikkeld. ‘Wat vindt de klas?’ is een discussieprogramma voor kinderen van 7 tot en met 12. Het is een online televisie-uitzending over nieuwsonderwerpen en maatschappelijke onderwerpen. Het programma draait om de verhalen, ervaringen en meningen van kinderen.

Suzanne heeft in 2013 de opleiding ontwikkelingspsychologie gedaan, om meer over de ontwikkeling en het kennis- en denkniveau van kinderen en jongeren te weten te komen. Die kennis komt goed van pas bij het schrijven voor kinderen.

Sinds 2013 is ze werkzaam als journalist en eindredacteur bij de kinderkrant Jong010. Vanaf 2015 is zij hoofdredacteur van de kinderkrant. Zij bedenkt creatieve ideeën die bij de denkwijze van kinderen passen en die kinderen aanspreken. Door haar ervaring en vrijwel dagelijks werkgerelateerd contact met kinderen kan zij goed adviseren wat het beste aansluit bij de doelgroep.

 

Eervolle vermeldingen en prijzen

Angelique en Suzanne hebben de afgelopen jaren meerdere eervolle vermeldingen
en prijzen ontvangen voor hun projecten en initiatieven gericht op kinderen.

Ambassadeurs van de ING Spaarrekening voor UNICEF 2016.
Winnaar Nationale Alfabetiseringsprijs 2013.
Nominatie UNICEF Paul van Vliet Award 2013.
Vermelding Viva400 categorie Creatief 2013.
Winnaar RET Aardig Onderweg Award 2012.
Nominatie Red’s Hot Women Award 2012.
Winnaar Aardig Onderweg Award 2012.
Vermelding Viva400 categorie Creatief 2011.

Jurylid RET Aardig Onderweg Award 2015, 2016 en 2017. (Angelique)
Jurylid Rotterdamse Kinderrechten Award 2017. (Angelique)
Jurylid Rotterdamse Reus 2017. (Suzanne)