Wat kunnen kinderen aan brandveiligheid doen? In de campagne die we maken voor Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond gaan kinderen samen met een vader of moeder die bij de brandweer werkt op pad. Ze laten samen onveilige situaties zien en vertellen ze wat je kan doen om de situatie te veilig te maken.

Doel
Eén van de doelen van VRR is zorgen dat de inwoners van hun gebied weten wat ze moeten doen bij een onveilige situatie, bijvoorbeeld een brand. VRR merkt dat niet alleen volwassenen een belangrijke doelgroep zijn. Het is ook belangrijk dat kinderen op de hoogte zijn van hoe ze zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen veiligheid en die van hun omgeving.

Uitvoering
Een echte brandweerman of – vrouw verkent samen met zijn of haar kind de omgeving. Samen geven ze tips en voorbeelden. Aan de hand daarvan kunnen kinderen zelf op zoek naar wat er in hun omgeving veilig is en wat er kan worden verbeterd. Met een checklist kunnen de kinderen zelf op onderzoek uit en afvinken wat er veilig is.

Sleutels bij de ingang

Shawn (11) en zijn vader Bryan die brandweerman is, geven een tip om veilig uit huis te kunnen komen als er brand uitbreekt.

Hiermee wordt gestimuleerd om de kinderen zelf aan de slag te laten gaan en om hun bevindingen te bespreken met leeftijdsgenootjes, ouders en andere familieleden en volwassenen in hun omgeving.

Deze campagne wordt geplaatst in de Rotterdamse kinderkrant Jong010. Hierin verschijnt minimaal een jaar een hele pagina, zodat 40.000 kinderen in Rotterdam worden bereikt. Kijk op pagina 4 in alle kranten van 2017.

De basisprincipes die wij hebben gebruikt om deze campagne op te zetten lees je in het boek ‘Versimpel je taal, niet je boodschap’,  het handboek communicatie met en voor kinderen. De proefversie hiervan kun je downloaden door je gegevens rechts bovenin de sidebar in te vullen.

———-
Denk Jong is hét bureau dat jou als bedrijf, organisatie of professional
inzicht geeft in hoe je succesvol kunt zijn op het gebied van:
• kindercommunicatie
• kindermarketing
• kinderparticipatie
• onderzoek onder kinderen
• teksten voor kinderen
• educatieve projecten voor kinderen
• media voor kinderen

Denk Jong legt je stap voor stap uit wat je moet doen om kinderen succesvol
te begrijpen, betrekken en bereiken.

Kijk op de pagina GRATIS voor tips, adviezen, richtlijnen en andere informatie voor als je doelgroep kinderen van 7 tot en met 12 jaar is.
———-

Groetjes!

Angelique van Tilburg
& Suzanne Huig

Comments are closed.